15 oktober 2024

Verzekeraars moeten sneller reageren en vergoeding uitbetalen aan verzekerde

Sinds 1 oktober 2024 zijn er nieuwe regels van kracht die betalingstermijnen opleggen aan verzekeraars. Wanneer deze termijnen niet worden nageleefd, volgen er sancties om de afwikkeling van schadeclaims te versnellen. De wet van 17 maart 2024 zorgt voor een duidelijker kader, zodat verzekerden sterker staan in het proces. Wat betekent dit concreet voor u?

Welke verzekeringen vallen hieronder?

De nieuwe regels gelden voor verzekeringen waarvoor aan de verzekeraar tot nu toe nog geen specifieke betalingstermijnen werden opgelegd. Concreet zijn sinds 1 oktober 2024 de nieuwe termijnen en bijhorende sancties van toepassing op volgende verzekeringsovereenkomsten:

  • aansprakelijkheidsverzekeringen (uitgezonderd BA Motorrijtuigen)
  • zaakverzekeringen
  • brandverzekeringen (uitgezonderd voor eenvoudige risico’s)
  • gezondheids- en ongevallenverzekeringen (uitgezonderd arbeidsongevallenverzekeringen)

Deze regels gelden voor de schadeclaims die vanaf 1 oktober 2024 worden ingediend.

De reactietermijn van de verzekeraar

Wanneer de verzekeraar betwist of een schadegeval gedekt is, moet hij binnen drie maanden schriftelijk reageren en de redenen voor deze betwisting geven. Als de verzekeraar niet op tijd antwoordt of niet meedeelt waarom hij dekking betwist, volgt automatisch een forfaitaire boete van € 300. Reageert hij ook niet na een aanmaning, dan komt daarbovenop een boete van € 300 per dag.

Snellere betaling aan de begunstigde

Zodra de verzekeraar alle gegevens heeft en er geen betwisting meer is over de dekking van de schade en de begroting van het uit te betalen bedrag, moet hij binnen 30 dagen betalen. Is er een deelbedrag dat niet wordt betwist, dan moet dit binnen dezelfde termijn van 30 dagen uitbetaald worden. Bij te late betaling wordt automatisch een rente van tweemaal de wettelijke rentevoet gerekend.

Opschorting in uitzonderlijke situaties

Verzekeraars kunnen de termijn tijdelijk opschorten, maar alleen als zij kunnen aantonen dat de vertraging buiten hun macht ligt. Ze moeten dit schriftelijk melden aan de begunstigde. Na deze schorsing gaat de termijn verder voor de resterende tijd.

Met deze nieuwe regels wil de wetgever verzekeraars aanmoedigen om sneller te handelen en de belangen van verzekerden te beschermen. 

Heeft u vragen? 

Onze specialisten staan voor u klaar met deskundig advies.